Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös! Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Revontulia taivaalla

Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös!
Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Leviltä aloitettaessa reitti alkaa Levin keskustasta Levintien liikenneympyrän läheisyydestä, Levin Matkailu Oy:n takaa (kyltti: Kätkän reitit) kohti Merkkisenkaltiota. Merkkisenkaltiolle poljetaan Kätkän pohjoispuolen helppokulkuista metsätietä. Ensimmäiset kilometrit ovat loivaa nousua, kunnes laskeudutaan kohti kaltion tunnettua tunturipuroa.

Merkkisenkaltiolta matka jatkuu kohti Pyhäjärveä ja Muusan päivätupaa. Reitti on aluksi leveähköä helppokulkuista tunturipolkua, jonka jälkeen polku muuttuu sorahiekkatieksi. Muusan päivätuvalta jatketaan Pyhätunturin eteläpuolta kohti Hirvikämppää.

Hirvikämpältä jatketaan oikealle ja ajetaan aina soratielle asti. Jatketaan metsittynyttä tienpohjaa vasemmalle, josta on lyhyt lasku pajukkoiseen pitkospuu osioon. Tätä seuraa keskivaikea nousu Homevaaran lakien väliin, josta alkaa alamäkiosuus Jänkkäsenvuomaan. Mäen alaosassa on kaksi salakavalaa metsäojaa, joten varovaisuus on tarpeen. Jänkä ylitetään sorastettua pitkospuureittiä mukaillen Aakenusjärven kodalle, jossa voi hieman huilata.

Aakenusjärven kodalta jatketaan soratietä T-risteykseen, josta käännytään vasemmalle. Asfalttitieltä käännytään joen ylityksen jälkeen oikealle kohti Vasalampea. Tämän jälkeen on kaksi mahdollisuutta jatkaa: joko soratietä suoraan Pyhäkodan parkkipaikalle tai kääntyä varsinaisen reitin mukaisesti vasemmalle. Tästä alkaa kapea polku Aakenuksen rinnettä hipoen ja päätyen samalle parkkipaikalle. Parkkipaikalta rantaa myöten vasemmalle jatketaan nopeatempoista neulaspolkua juurakkoineen – nautintotakuu!

Pyhäjärven autiotuvalta lähtee nousemaan juurakkoinen ja osin kostea polku, jossa pääset testaamaan jalkavoimiasi. Reitin kääntyessä noin 90 astetta Lainion ja Pyhätunturin väliin lähdetään pyrkimään pitkospainotteisen ja kostean polun oikeaa, Pyhätunturin puolta, jonka jälkeen puolessa välissä polun vasenta, Lainion puolta, alas kohti Kotamajaa.

Kotamajalta eteenpäin on valittavissa kolme eri reittivaihtoehtoa. 1) Maisemien ystävät valitsevat Kukaksen ylittävän reitin, jossa nousua ja laskua toki tulee, mutta taannoin tehdyn sorastuksen vuoksi teknisesti hankalia paikkoja ei tarvitse pelätä. 2) Hangaskurun Laavun kautta kiertäen vaihtoehtoisesti Lainion kylki tarjoaa erinomaista kumpuilevaa latupohjaa kunnon kivikkoa unohtamatta. Eikä loppuosan Kesängin kylkikään mitään huonoa polkua ole. 3) Nopein reittivaihtoehto kumpuilee Kukaksen kylkeä myöten kauniin kangasmaaston keskellä, joskin ajoreitti itsessään on sorastettu.

Kaikki kolme reittiä päätyvät Karilan riippusillan kupeeseen, jonka jälkeen jatketaan vaellusreittiä ja latupohjaa Äkäslompoloon. Ylläsjärvelle suuntaava voi jatkaa matkaa pitkin maastopolkua nousten Varkaankurun suuntaan Ihmisen Ringin kautta latupohjaa Varkaankurun pohjalle, josta noustaan huoltotien laitaa pitkin kunnes portista läpi vaelluspolkua ja rakkapolkua alaspäin Ylläsjärven suuntaan.