Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös! Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Revontulia taivaalla

Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös!
Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Jani Ylipahkala osti ensimmäisen autonsa kahdeksanvuotiaana. Nyt hän pyörittää Lapland Driving -yritystä, jolla on kolme ajokeskusta ja sellaisia asiakkaita kuin Porsche ja Audi. Se on vaatinut lappilaista tekemisen meininkiä.

SÄHKÖINEN PORTTI avautuu äänettömästi maantien varressa. Iso valkoinen pakettiauto ajaa portista sisään, kiertää vesilätäkön pienellä hiekkatiellä ja parkkeeraa valtavan hirsisen ravintolarakennuksen eteen. Auton ovi avautuu ja siniset lenkkarit astuvat soralle.

Jani Ylipahkala on saapunut valtakuntaansa.

Se valtakunta ei ole ihan pieni: yli 400 hehtaaria suota ja metsää, jotka talvisin muutetaan ajoradoiksi, joilla kansainväliset auto- ja rengasvalmistajat testaavat kalustoaan, kouluttavat kuskeja ja esittelevät uutuuksia. Lisäksi lämpimiä ja kylmiä huoltohalleja, kota ja kolme ravintolaa, joista yhtä kohti Jani nyt astelee.

- Tästä minä kaadoin yksi kesä puut itse moottorisahalla, hän sanoo ja heilauttaa kättään isolla aukealla hirsirakennuksen edessä.

Jos puhuja olisi kuka tahansa muu, tokaisu olisi varmasti vitsi.

Jani Ylipahkalan kohdalla niin ei ole.

KAIKKI ALKOI VIHDOISTA. Tai oikeastaan Los Angelesin olympialaisista vuonna 1984. Ylipahkalan yrittäjäisä sanoi kahdelle pojalleen, että pääsette mukaan, jos keräätte 500 markkaa taskurahaa mieheen.

Kahdeksanvuotias Jani marssi Helsingissä metsään, sitoi vihtoja ja meni torille myyntihommiin. Kun kauppa ei heti käynyt, poika askarteli lakanan, jossa luki: “Varat käytetään Janin Amerikan-matkarahastoon”.

Jani matkasi isän kanssa Amerikkaan, veli ei.

Vihta- ja marjarahoilla Jani osti 8-vuotiaana myös ensimmäisen autonsa, naapurin sinisen Ford Taunuksen. Kodin lähellä oli vanha kenttä, jolla saattoi vähän testata ajamista.

- Kun käänsi rattia, ei ylettynyt polkimiin, mutta kun oikein kovasti jotain haluaa, se kyllä onnistuu.

15-vuotiaana Jani muutti isänsä työn perässä Rovaniemelle. Kun piti keksiä rahoitusta ralliharrastukseen, poika sai kuningasajatuksen: palohälyttimet, jotka oli juuri säädetty pakollisiksi kaikissa kodeissa.

Jani kahlasi Keltaisilta sivuilta palohälyttimien maahantuojan, sijoitti kaikki rahansa hälyttimiin ja kiersi sitten iltaisin koulun jälkeen ovelta ovelle myymässä. Vähän ajan päästä bisnes laajeni ovisilmiin ja turvalukkoihin.

- Kun porasin ovisilmän, minulla oli aina mukana matto ja pussi, johon keräsin roskat. Halusin, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Maksoin maahantuojalle ovisilmästä yhdeksän markkaa, mutta sain asennuksesta satasen.

Levi Rally Centerissä riittää lumiauroille töitä.

- Talvella yksi työntekijä on aina kauneusvuorossa: siistii penkkoja ja korjailee lumivalleja.

VARASHÄLYTIN PIIPPAA pari kertaa varoitukseksi, ennen kuin Jani naputtelee koodin ja napsauttaa ravintolan valot päälle. Ison takan edessä on porontaljoja puupöllien päällä, korkealta katosta roikkuu hillittyjä mustia lamppuja.

Kaikki on niin paikallaan ja järjestyksessä kuin olla ja voi.

Ihan aina niin ei ole ollut, ainakaan yrittäjän elämässä. 18-vuotiaana Jani unohti toisen tärkeimmistä opeista, jotka oli isältään saanut:

1. Parhaatkin ideat ovat hyödyttömiä, kunnes ne toteuttaa.
2. Mikään ei ole niin kallis kuin halpa kirjanpitäjä.

Armeijasta päästyään Jani oli pistänyt pystyy mainoslehden, johon hän myi mainokset ja jakoi itse postilaatikoihin. Kirjanpitohommat eivät olleet päällimmäisenä nuoren miehen mielessä, joten ennen pitkää verottaja otti yhteyttä.

Vaadittiin aika paljon työtunteja, ennen kuin rästit oli hoidettu: leipien siivutusta leipomossa, korkeapainepesurilla pesemistä, sukeltamista, rakennushommia, ikkunateippauksia, mainoksia, autonkorjaamista ja ralliautojen rakentamista, kelkkojen kokoamista kelkkatehtaalla.

Samaan aikaan piti keksiä rahat ralliautoon ja kilpailemiseen. Jani oli voittanut luokkansa SM-osakilpailuja ja talvirallin EM-sarjan vuonna 2004.

- Kun taso nousi ylemmäs ja ylemmäs, tarvittiin enemmän ja enemmän rahaa. Tein niin hulluna töitä, että yhtenä viikkona nukuin yhteensä 15 tuntia.

Yhtenä päivänä Jani oli työvuorossa ajamassa rekkaa Rovaniemeltä Leville, kun sydän alkoi muljahdella. Hän katsoi tienreunaa, näki P-kyltin ja kaartoi rekan sitä kohti.

Sitten 28-vuotiaalta mieheltä lähti taju.

RYTMIHÄIRIÖN JÄLKEEN Jani teki päätöksen. Ralli sai jäädä. Ainakin siihen asti, että siitä saisi palkkaa.

- Aloin heti miettiä, miten se onnistuisi.

Jani ryhtyi kyyditsemään turisteja ja koulutti kuskeja Juha Kankkusen rallikoulussa. Samaan aikaan hän sai idean. Lehdessä oli ilmoitus, että Levin lähellä oli myynnissä 17 hehtaarin maapläntti, lähinnä suota. Jani myi vanhan ralliautonsa, osti pläntin ja lähti kaverinsa kanssa katsomaan, saisiko suolle raivattua talvella ajoradan.

Saihan sinne. Ensimmäisenä talvena lumen ja jään päälle aurattiin 1,5 kilometrin rata, jonka reunalla seisoi kaksi varikkotelttaa. Ei sähköjä, ei varastoja, ei mitään muuta. Asiakkaita varten kaasulämmitin teltan nurkassa.

Seuraavana kesänä Jani rakensi asiakkaita varten kodan. Levi Rally Center oli syntynyt ja tarjosi rallimiehelle elannon.

Sitten tuli sähköposti, joka muutti kaiken.

PIENI HYMY KAREILEE Jani Ylipahkalan kasvoilla, kun hän keinuttelee päkiöiden varassa ravintolan salissa ja muistelee, mitä viestissä luki.

Autoalan agentti kertoi etsivänsä saksalaiselle asiakkaalleen talviajokeskusta, jossa pitäisi olla vähintään 2000m2 hallitilaa, 600m2 ravintoloita ja 250 hehtaaria ajopinta-alaa. Levi Rally Centerissä oli kota ja 20 hehtaaria suota.

- Vastasin, että laajennus on juuri työn alla, milloin pitäisi olla valmista.

Kilpailutus oli iso ja vaati tarjouksia, taulukoita ja exceleitä. Yhtä excel-tiedostoa Jani ei saanut lähtemään, vaikka kuinka yritti. Agentti jo hermostui, että eiköhän voida unohtaa koko homma, jos organisaatiossa ei ole ketään, joka osaa lähettää excelin.

- Otti niin paljon aivoon, että lähetin viestin, jossa kirjoitin, että heti jos homma etenee, palkkaan ihmisen, joka lähettää vain exceleitä.

Kuukausien veivaamisen jälkeen, keväällä 2013, Jani Ylipahkala ja Porsche allekirjoittivat sopimuksen. Jo sitä ennen Jani oli ostanut ajokeskuksen ympäriltä lisää maata ja ottanut niin paljon lainaa kuin pankki kehtasi myöntää.

Enää piti tasoittaa parisataa hehtaaria suota.

- Hirveällä tuurilla kesä oli kuivin ja lämpimin sataan vuoteen. Milloinkaan sitä ennen tai sen jälkeen tasoittaminen ei olisi onnistunut.

Pelkkä tuuri ei kuitenkaan riittänyt. Tarvittiin 16 tunnin työpäiviä ja se kuuluisa moottorisaha ennen kuin ajoratojen pohjat, varasto- ja huoltohallit sekä ravintola olivat pystyssä.

Jani Ylipahkala piti aiemmin hallussaan kahdella renkaalla ajamisen maailmanennätystä. Hän kellotti tauluun 200 kilometriä tunnissa. Hänen hallussaan oli vähän aikaa myös taskuunparkkeerauksen ME. (Kuva: Leena Oravainio)

- Kyllähän sen voisi saada takaisin, jos ehtisi vähän aikaa keskittyä.

SEN PÄIVÄN JANI MUISTAA ikuisesti, kun Porschet lipuivat ensimmäistä kertaa sähköportista sisään.

Juuri kun kuskit olivat hyppäämässä autoon, työntekijä soitti, että radalle on eksynyt poro, joita ei yleensä ole talvisin mailla eikä halmeilla. Useampi mies ajoi poroa takaa ja yritti saada sitä kiinni, mutta eläin onnistui aina kipittämään karkuun.

Silloin Jani hyppäsi mönkijänsä kyytiin, kaasutti poron vierelle, hyppäsi liikkuvan mönkijän selästä eläimen selkään ja sai pysäytettyä sen vauhdin.

- Siihen päivään mennessä en ollut koskaan silittänytkään poroa. Mutta siihen pysähtyi.

Jani vilkaisee kattoparrun päälle kiinnitettyä videotykkiä. Siihen liittyykin hyvä tarina.

Kerran Porschen mediapäällikkö tihrusteli tykin tarkkaa mallinumeroa ja kysyi, mikä se mahtaa olla. Ylipahkala vilkaisi ylös, tarttui hirsiseen tukipalkkiin, kiipesi sitä pari metriä kattoparrun päälle ja luetteli sarjanumeron alhaalla tuijottavalle asiakkaalleen.

- Meillä palvelu pelaa. Olen perusluonteeltani sellainen, että näen haasteita, en ongelmia.

Silloinkin, kun yhden rengasvalmistajan brändiryhmä halusi irrottaa ravintolasta kaiken mahdollisen (pöydät, tuolit, kattolamput) ja tuoda omat kalusteensa kolmeksi päiväksi tilalle, Jani vain laski hinnan tyhjennykselle.

- Asenne on se, että asiakas saa mitä haluaa.

Rengasvalmistaja lennätti pari työntekijäänsä mittaamaan ajoradan ravintolan sentilleen ja tekemään tilasta 3D-mallin, jotta sisustussuunnittelija voisi ryhtyä työhön. Uudet kalusteet lennätettiin konteissa Kittilään ja pihalle rakennettiin lappilainen kylä.

- Kun meni kojuun ja otti vohvelin, vohveliin oli painettu rengasvalmistajan logo. Siitä voi ottaa oppia, että miten hommat tehdään, kun ne tehdään hyvin.

PORSCHE, AUDI, SUBARU, Continental, Bridgestone… Janin rakentama kota on parissa vuodessa paisunut sadoiksi ratakilometreiksi ja Lapland Driving -yritykseksi, jolla on kaksi ajokeskusta Levillä ja yksi Rovaniemellä.

Millaista on palvella kansainvälisiä luksusbrändejä ja korkeaan laatuun tottuneita jetsettereitä?

Jani hymähtää.

- Se on asenteesta kiinni, että haluaa antaa jokaiselle asiakkaalle kaikkensa. Meillä pikkupoika, joka tulee ajamaan jääkartingia, saa samaa palvelua kuin pääjohtaja.

Joskus palvelu voi olla parempaakin. Pari talvea sitten Ylipahkalan kaveri, joka ajaa Rovaniemellä taksia, soitti ja kertoi, että kyytiin oli istunut singaporelainen isä ja 10-vuotias poika, joka oli kova moottoriurheilufani. Olisiko Janilla aikaa näyttää pojalle autoja, jos taksi kaartaisi Leville?

- Oli kiire päivä, joten ajattelin, että nopeasti näytän muutaman auton.

Kun Jani käveli pojan kanssa autohalliin, poika alkoi täristä.

- Sanoin, että otetaanpa auto ja käydään vähän ajelemassa. Euroakaan en siitä saanut enkä jäänyt vaillekaan. Oli hienoa antaa toiselle elämys, jonka hän muistaa lopun ikäänsä, Jani sanoo ja on vähän aikaa hiljaa.

Rallimiehen valtakunnassa kaikki hyvin.

TIESITKÖ: Lapland Driving -yritykseen kuuluu kolme ajokeskusta: Levi Rally Center, Area X Levi ja Rovaniemi Driving Center.

Kerran Ylipahkalan asiakas toivoi seuraavaksi viikoksi 30 lipputankoa radan varteen.

- Soittelin ympäri Suomea, mutta mistään ei löytynyt lipputankoja keskellä joulukuuta. Teimme ne sitten itse.

This is how we do it

Lapland Driving»

arkisto

"Lumi on se juttu"

08.11.2018 Lääkäri Jyrki Laeslahti lähtee rinteeseen aina, kun hänellä on hetki vapaata.

Ilo irti jokaisesta päivästä

07.11.2018 Levin viikko-ohjelmasta löydät retkiä ja aktiviteetteja viikon jokaiselle päivälle vuoden ympäri.

Ihan huippua!

07.11.2018 Mitä lasten kannattaa Levillä tehdä? Salaisuutensa kertovat Levillä asuvat Aleksi, 10, ja Laura, 9.

3 x Levi vei sydämen

06.11.2018 Mitä tapahtuu, kun löytää oman paikkansa maailmassa? Kolme kaukaa saapunutta ja tunturiin jäänyttä leviläistä kertoo.

Hyvissä käsissä

06.11.2018 Ihana majoitus kruunaa loman. Alueen suurimman mökkivälittäjän Levin Matkailun avulla täydelliset mökit ja lomat löytävät toisensa.

Rakentaja

06.11.2018 Jouni Palosaari on asunut koko elämänsä Levillä ja ollut rakentamassa siitä Suomen suurinta hiihto-keskusta. Näin se kävi.

Helli jalkojasi

06.11.2018 Vaellus tai suksilla vietetty päivä rasittaa jalkoja. Kokosimme ohjeet virkistävään ja hoitavaan lappilaiseen jalkakylpyyn. Ainekset löydät lähikaupasta ja Lapin luonnosta. 

"Täällä on tilaa toteuttaa itseään"

06.11.2018 Winter Laser Worldia pyörittävä Viivi Autio loi Leville unelmiensa maailman.

Base Camp

06.11.2018 Leviltä pyrähtää kätevästi moneen paikkaan. Tässä viisi kiehtovaa kohdetta, jotka voi yhdistää Levin-lomaan kesällä ja syksyllä lumettomaan aikaan.

"Minut valtaa rauhan tunne"

06.11.2018 Jokin iski Duncan Redpathiin 16 vuotta sitten - hän jäi pysyvästi Leville. Se on hänen sielunmaisemansa.

Ravintoa aisteille

06.11.2018 Jos haluat nähdä kansainvälistä taidetta ja nauttia Lapin luonnon rauhasta, suuntaa kesäkuussa Ounasjoen rantaan.

Viisi suurta elämystä

26.10.2018 Nämä viisi elämystä ovat Levin ”Big Five”, jotka tulisi kokea vähintään kerran. Keräsimme vinkit, miten saat niistä kaiken irti.

Lappilaista lähiruokaa

26.10.2018 Lähiraaka-aineita hyödyntävissä ravintola-annoksissa maistuu Lapin luonto.

Jatka polkemista

26.10.2018 Levin ympärillä levittäytyvät tunturit kutsuvat seikkailemaan vuoden ympäri. Pyöräretkellä Immeljärven ympäri vastaan tulevat suo, juuret ja yksi kuperkeikka.