Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös! Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Revontulia taivaalla

Ennusteiden mukaan Levillä näkyy kohta revontulia. Suuntaa siis katseesi ylös!
Ennusteen tarjoaa Sunsää.

Ei mikään tavanomainen lomakohde

Pohjoinen luontokuvasto revontulineen ja tuntureineen on todellista eksotiikka. Lukemattomien kiiltäväkantisten, toinen toistaan houkuttelevampien matkailuesitteiden tulvassa ei silti ole helppoa saattaa tätä kuvastoa kaikkien näkyville.

Minkälaista tietoa ihminen tarvitsee kartoittaessaan lomakohteita, mistä hän hakee tietoa, mistä inspiroituu? Muun muassa tämänkaltaisien kysymysten ääreltä Lapin ja Koillismaan imago- markkinointikampanjaa ”The North of Finland” lähdettiin suunnittelemaan. Tavoitteena oli paitsi kasvattaa matkailijamääriä, myös rakentaa positiivista mielikuvaa sekä brändätä Suomen Lappia.

Positiivista hulluutta

– On tärkeää tavoittaa kohderyhmä jo haaveiluvaiheessa, herättää kiinnostus ja alkaa luoda houkuttelevaa mielikuvaa, sanoo markkinointijohtaja Hanna-Mari ”Pyry” Talvensaari Lapin liitosta.

Toisin sanoen tämän markkinointikampanjan toteutuksessa ei ole nähty välittömään myyntiin tähtääviä, neonkeltaisia alehinta-räiskäleitä. Mutta ei toisaalta myöskään pelkkiä täydellisen yksitoikkoisia maisemakuvia, jotka voisivat periaatteessa olla missä tahansa samalla ilmastovyöhykkeellä napattuja.

Katseet päätettiin kohdistaa paikallisiin ihmisiin, aitoon meininkiin. Myös erottuvuutta Ruotsin ja Norjan Lappiin piti miettiä. Niin syntyi ajatus kääntää lappilainen ”hulluus” positiiviseksi ominaisuudeksi. Tästä juontui myös hankkeen kantava mainoslause No Ordinary Destination.

Luovia ratkaisuja

Käytännön kampanjaelementtejä ovat olleet esimerkiksi media-vierailut ympäri maailmaa ja erilaiset, rohkeatkin PR-tempaukset. Talvensaari mainitsee esimerkkinä revontuli-installaation, joka toteutettiin Lontoossa 2-kerroksisen bussin sisätiloissa. Laajimmalle levinneitä ja näkyvimpiä kampanjaelementtejä ovat olleet Only In Lapland -sivusto ja samanniminen Facebook-yhteisö.

Suuren suosion saavutti Meet the locals -kampanja, jonka tiimoilta kellä tahansa oli mahdollisuus hakeutua hetkeksi vaihtamaan paikkaa lappilaisen asukkaan kanssa, kokea autenttinen lappilainen arki perinteisen turistiloman sijaan. Myös hanketta varten kehitetty, älypuhelimeen tai tabletille ladattava Laplication-sovellus auttoi pääsemään tunnelmaan loihtimalla tavallisiin valokuviin revontulitaustoja ja muita pohjoisen näkyjä.

Hyvässä nousussa

Tämän mittakaavan hankkeet eivät porskuta eteenpäin MustaTuntuu-energialla, vaan seuranta ja mittaukset ovat olennaisia niin lähtötilanteen osalta, matkan varrella kuin loppuraportin puitteissakin. Hankkeen lopun siintäessä horisontissa voidaan jo nyt vilkaista tuloksia ja todeta, että Suomen Lappi on noussut medioihin, ja matkailuhalukkuus lisääntynyt selvästi.

– Olisi sääli, jos hyvin alulle päässyt työ loppuisi keväällä kuin johto seinästä vetämällä, Hanna-Mari Talvensaari sanoo ja mainitsee, että markkinointiryhmä työstää jo omarahoitteisia jatkotoimenpiteitä hankkeen ylläpitämiseksi.

Lue lisää: Onlyinlapland.com

Ari Kurula

Locals on call

Meet the locals -projektin jatkaja ”Locals on call” on online-palvelu, jossa toistakymmentä paikallista ympäri Lappia vastaa lähestulkoon reaaliaikaisesti kysymyksiin, joita kiinnostuneille ympäri maailman pälkähtää päähän. Leviä ja koko Kittilän aluetta Locals on call -kampanjassa edustaa itsekin leviläinen Ari Kurula Levin Matkailuneuvonnasta.

Ari, mitä odotuksia sinulla on projektia kohtaan?

– Suurella mielenkiinnolla odotan, mikä ihmisiä eri puolilla maailmaa kiinnostaa. Varmasti paljon kyselyjä tulee koskien keskiyön aurinkoa ja muita luonnon ääri-ilmiöitä sekä aktiviteettimahdollisuuksia. Mutta minulle ei mikään ole vierasta, itseä kun kiinnostaa laajalti kaikki luonnosta, eläimistöstä ja geologiasta kulttuuriin ja taiteisiin.

Mitkä ovat henkilökohtaiset valttisi online-palvelijana?

– No minulla on juuri tuo monipuolinen kiinnostus kaikkeen. Olen paitsi ehta paikallinen, myös kouluttautunut ja pitkään alalla toiminut matkailun ammattilainen, ja matkustanut runsaasti itsekin aina Afrikkaa myöten. Osaan siis samaistua niihin, joille Lappi on jotain ihan muuta.

Entä Levin vetovoimaisuus muuhun Lappiin verrattuna?

– No tämä on tällainen laaja alue keskellä ei-mithän, jossa on kuitenkin eläväiset keskukset – Kittilä ja Levi. Kuvaavaa on esimerkiksi se, että itse asun 25 asukkaan pikkukylässä ja matkaan joka päivä työpaikalle 65 kilometriä suuntaansa. Perinteisten laskettelurinteiden ja muun lisäksi täältä löytyy yllättäviä kohteita, esimerkiksi Euroopan suurin kultakaivos.

MIA KEURULAINEN // LAPLAND – THE NORTH OF FINLAND