Turvallisuus ensin: Miten Levi Ski Resort varmistaa gondolihissiensä sujuvan toiminnan
Gondola 2000 IMG 0965

Turvallisuus ensin: Miten Levi Ski Resort varmistaa gondolihissiensä sujuvan toiminnan

Tämän artikkelin avulla perehdymme siihen, kuinka Levin hiihtokeskus seuraa sääolosuhteita, huoltaa hissilaitteitaan ja kouluttaa henkilökuntaansa. Nämä toimenpiteet varmistavat, että jokainen lomalainen voi nauttia upeista Tunturi-Lapin maisemista turvallisesti ja luottavaisin mielin matkustaessaan gondolihisseillä.

Levin gondolihissit: Näköalaa ja nostetta vuodesta 2000

Levi, joka valittiin vuoden 2023 hiihtokeskukseksi, on tunnettu upeasta rinnetarjonnastaan ja moderneista hisseistään. Levin 26 hissin joukossa on kaksi erityistä. Ne eivät ole vain hissejä, vaan ikkunoituja "lentäviä huoneita", jotka tarjoavat matkustajilleen henkeäsalpaavat näkymät Levin lumoaviin maisemiin.

Gondoli 2000, kuten nimestäkin voi päätellä, sai alkunsa vuonna 2000. Se oli merkittävä lisä Levin tarjontaan, sillä se ei ollut vain ensimmäinen gondolihissi Levillä, vaan myös ikoni, joka vie vierailijat suoraan Levin huipulle. Tämä hissi yksinään voi kuljettaa uskomattomat 3000 ihmistä tunnissa. Vuonna 2007, kun Levi oli jo vakiinnuttanut asemansa Pohjoismaiden huippukohteena, Eturinteille avattiin toinen gondolihissi, nimeltään Express-gondoli.

LeviSkiResort-Winter-Gondola2000-lift©ArcticAngle

Miksi gondolihissi voi olla kiinni?

Gondolihissin pyörittämiseen vaikuttaa monenlaiset seikat, jotka voivat olla teknisiä, ympäristöllisiä ja turvallisuuteen liittyviä.Esimerkiksi liian voimakas tuuli sekä tuulen suunta voi tehdä gondolihissin käytön vaaralliseksi, jolloin hissi suljetaan.

- Jos tuuli tulee hissilinjan suuntaisesti, se ei ole yhtä paha kuin sivutuuli. Tuulen suunta määrittää sen, milloin hissi suljetaan. Jos tuulta on yli 15 m/s pahasta suunnasta eli viistosta, silloin hissi suljetaan. Tuulta tarkkaillaan jatkuvasti ja hissi suljetaan tarpeen mukaan, kertoo Levi Ski Resortin rinnepäällikkö Teemu Hämäläinen.

Monesti saattaa olla tilanne, että esimerkiksi alhaalla kylässä ei tuule lainkaan, mutta ylempänä tunturissa tuulee kovemmin, joka sulkee hissit. Jos tuulee erittäin kovaa, kaikki gondolikopit kerätään pois.

Talvisin kova pakkanen saattaa sulkea hissit ja pakkasrajana on -25C. Inversio voi vaikuttaa lämpötiloihin tunturissa siten, että yleensä ilma lämpenee korkeammalla maanpinnan yläpuolella. Tämä johtuu siitä, että ilman lämpötila nousee ylöspäin mentäessä, ja tunturin huiput sijaitsevat korkeammalla. Inversiotilanteessa lämpimämpi ilma voi jäädä tunturin yläosaan ja siten aiheuttaa alempana rinteillä viileämpää ja kylmempää säätä kuin ylempänä.

- Pakkanen saattaa olla hissin ala-asemalla -25C ja yläasemalla -5C. Tällaisissa tapauksissa seuraamme lämpötilojen kehittymistä sekä tuulta, mutta jos yläasemalla on -25C, hissit suljetaan. Tämä siitä syystä, että jos hissi pysähtyy syystä tai toisesta ja joudumme evakuoimaan asiakkaita gondolista, asiakkailla on hississä todella kylmä odottaa köysipelastusryhmän saapumista paikalle sekä heidän laskemistaan alas, valottaa Hämäläinen.

Kesällä ja syksyllä salamointi lähellä gondolihissiä voi olla vaarallista, jonka takia hissi pysäytetään. Kesällä 2023 ukkosen aiheuttamat salamat hajottivat Gondoli 2000-hissistä paljon osia.

- Seuraamme säätä ja jos alkaa ukkostamaan, suljemme hissin. Ukkonen saattaa tuoda myös myrskyjä ja tuuli saattaa olla kova. Kestää noin puoli tuntia, että saamme Gondoli 2000-hissin pysäytettyä ja kerättyä gondolin kopit varastoon. Jos rintama näyttää menevän ohi, kopit jätetään, mutta laitamme ukkosenjohdattimet eli maadoittavan vaijerin, kertoo Teemu Hämäläinen.

Levi Resort gondoli

Lumen ja jään kertyminen köysiin tai muihin mekaanisiin osiin voi häiritä hissin toimintaa.

- Tämä häiritsee alkukaudesta, esim. maailmancupin aikaan, jos lämpötila on nollan tietämillä. Jos sataa vesitihkua ja se tarttuu vaijeriin. Jos lämpötila menee siitä asteen pari kylmän puolelle, se irtoaa. Hissivalmistajat eivät voineet uskoa, ettei se lähde vaijerista irti ja he tulivat katsomaan sitä paikan päälle. Tämän jälkeen asensimme laitteiston, joka ampuu suuttimen läpi vaijeriin jäänestoaineen. Tämä saatetaan tehdä pari kertaa päivän aikana. Tämä pitää ennakoida eli seurata säätiedotteita, kertoo Hämäläinen.

Gondolihissin toiminta saattaa keskeytyä hetkellisesti sähkökatkoksen vuoksi.

- Ne eivät ole pitkiä katkoksia. Aikansa se toki ottaa, kun hissi pysähtyy ja järjestelmä alkaa pyörimään uudestaan, sanoo Hämäläinen.

Modernit gondolihissit käyttävät ohjelmistoja ohjaamiseen ja valvontaan. Ohjelmistovirheet voivat aiheuttaa ongelmia. Mutta tämän takia ei ole Levin hissejä pysäytetty, ne ovat olleet vain hetkellisiä häiriöitä.

- Tehtaalta on suora yhteys hisseihin ja he pääsevät järjestelmiin suoraan sisälle. Tehtaalta he katsovat missä vika on sekä mahdollisesti korjaavat vian sitä kautta, sanoo Levi Ski Resortin rinnepäällikkö Teemu Hämäläinen.

Jos hissillä on jokin turvallisuusongelma, sen käyttö saattaa keskeytyä kunnes ongelma on selvitetty.

- Esimerkiksi jos asiakas menee hissikoppiin sisään liian myöhään ja jotain jää oven väliin, hissi pysähtyy. Hississä on turvalaitteita, jotka seuraavat koko ajan eri toimintoja. Jos vikaa ei heti löydy, apukäyttöjärjestelmänä on dieselmoottori. Se kytketään päälle ja sillä ajetaan hissilinja tyhjäksi. Tällä ohitetaan vika ja kaikki kopit saadaan ajettua asemille, sanoo Hämäläinen.

Apukäyttö dieselmoottorilla tehdään siis silloin, jos vika ei heti löydy, niin että hissi saataisiin pyörimään. Moottoria, joka sijaitsee ulkona, käytetään joka aamu ja kerran kuukaudessa apukäytöllä ajetaan hissiä. Tällöin nähdään sen toiminta ja samalla hissityöntekijät harjoittelevat sen käyttöä. Tämä sama proseduuri tehdään jokaisella Levin hissillä.

Talvella puihin kertyvä tykkylumi saattaa aiheuttaa toimenpiteitä.

- Talvella seurataan puustoa, kun niihin alkaa tykkyä kerääntymään. Vaarana on, että puu kaatuu hissilinjalle. Joka aamu hissilinjat ajetaan läpi moottorikelkalla ja katsotaan, mikä on tilanne. Jos tarve vaatii, puusta koitetaan saada tykkylumi pois tai puu kaadetaan. Tykkyä kertyy talven aikana ja lumetus kerää myös puihin lunta, sanoo Teemu Hämäläinen.

Näitä ja monia muita tekijöitä tarkkaillaan jatkuvasti varmistaakseen gondolihissien turvallinen ja tehokas käyttö.

Levi Express

Ammattitaitoa ja valmiutta – Levin köysipelastusryhmä

Jos hissiä ei saada liikkeelle edes apukäytön eli dieselmoottorin avulla ja gondolin kopeissa on matkustajia, käytetään erikoiskoulutettuja köysipelastajia. He laskeutuvat gondoliin ja evakuoivat matkustajat yksi kerrallaan laskulaitteiden avulla.

- Tällaisissa tapauksissa ensin tehdään hätäkeskukseen ilmoitus. Tämän jälkeen kutsutaan paikalle Levin hiihtokeskuksen oma köysipelastusryhmä.Jos tämä tapahtuu talvella, ryhmä menee paikalle moottorikelkalla ja kiipeää hissitolppaa pitkin ylös. Köysipelastaja lähtee vaijeria pitkin siirtymään kohti gondolin koppia ja laskeutuu sen katolle. Tämän jälkeen asiakkaat lasketaan laskulaitteella maahan.Meillä on myös nosturikone käytössä, jossa on 16 metriä pitkä puomi. Sitä voidaan myös käyttää asiakkaiden alas laskemiseen niin tuolihisseissä kuin gondolihisseissä, sanoo Teemu Hämäläinen.

Levillä ei ole koskaan tarvinnut laskea asiakkaita hisseistä köysipelastusryhmän toimesta. Köysipelastusryhmä harjoittelee pelastamista kaksi kertaa vuodessa ja pelastuslaitos harjoittelee oman ryhmänsä kanssa Levillä kerran vuodessa. Levin nosturikone lähetetään tarvittaessa myös Ylläkselle apuun tai Ylläkseltä tulee nosturi Leville tarvittaessa.

Pelastusoperaatioihin liittyy määräyksiä ja standardeja, jotka määrittävät, miten gondoli-hissien pelastustoimet tulee suorittaa ja millaista koulutusta pelastushenkilökunnalla tulee olla.

lsr gondoli kesä

Gondolihissit vaativat säännöllistä huoltoa ja tarkastusta varmistaakseen niiden turvallisuuden ja tehokkuuden

Päivittäinen tarkistus: Joka päivä ennen käyttöönottoa hissivalvovat tekevät määritellyt aamutarkastukset. Ja jos löytyy poikkeamia, niistä ilmoitetaan hissihuollolle, joka tulee korjaamaan vian.

Kuukausittainen hissihuolto: Tässä huollossa katsotaan ylä- ja ala-asemat tarkemmin läpi, hissipylväät tarkistetaan sekä niiden rullastot katsotaan läpi. Myös vaijerien kulku tarkistetaan, niiden tulee kulkea rullastojen keskellä. Laakerit, pultit sekä muut osat tarkistetaan myös.

Vuotuinen tarkastus tapahtuu tarkistusviranomaisen kautta. Levillä tarkistuksen tekee Kiwa, joka on yksi maailman suurimmista testaus-, tarkastus- ja sertifiointiyrityksistä.

Osien vaihto: Valmistajien ohjeiden mukaan kaikille kuluville osille on ohjeet, kuinka paljon saa olla esimerkiksi kulumaa.

- Kääntöpyörien laakereissa on käyttötuntimäärä, joka on 20 000. Tämän jälkeen niitä pitää seurata tarkemmin tai ne pitää vaihtaa. Tehtaan asentaja saapuu tällöin Leville neuvomaan, kuinka ne vaihdetaan. Sen jälkeen, kun Gondoli 2000 otettiin käyttöön, kääntöpyörien laakerit on vaihdettu kaksi kertaa. Ne sijaitsevat ylä – ja ala-asemalla ja niitä on yhteensä neljä. Neljän vuoden välein vaijerit ajetaan mittalaitteen läpi, jossa nähdään esimerkiksi yksittäisten säikeiden katkeamat. Neljän vuoden välein tarkistetaan myös perustusten ankkuriputket, sanoo Hämäläinen.

Hissien isommat huollot tehdään kesällä, kun hissit eivät pyöri. Kaikkien näiden huoltotoimenpiteiden lisäksi turvallisuusprotokollat ja koulutus ovat keskeisiä gondolihissien tehokkaassa ja turvallisessa käytössä. Hissihenkilökunta on koulutettu tunnistamaan mahdolliset ongelmat ja korjaamaan ne asianmukaisesti.

Lisää artikkeleita